Compendia.no | Husk skriftlig avtale med julehjelpen
Compendia.no > Husk skriftlig avtale med julehjelpen
Skriv ut

Husk skriftlig avtale med julehjelpen

Sist endret: 15.12.2015


 

Sammen skaper vi gode vaner

Compendia er et rådgivningsselskap med eksperter og gode systemer innen Personal  & Ledelse og HMS & Kvalitet

Husk skriftlig avtale med julehjelpen

Alle ansatte skal ha skriftlig arbeidsavtale, også ekstrahjelpen som engasjeres før jul. Nytt i 2015 er at grunnlaget for den midlertidige ansettelsen skal gå frem av arbeidsavtalen.

 

   Anne Toril Johnsgaard, juridisk rådgiver i Compendia
 
Julehjelpen vil typisk være ansatt for å utføre et arbeid av midlertidig karakter. Da skal det gå fram av arbeidsavtalen at vedkommende er midlertidig ansatt etter arbeidsmiljøloven § 14-9 (1) bokstav a. Kravet om at grunnlaget for den midlertidige ansettelsen skal nevnes uttrykkelig i avtalen, kom inn i arbeidsmiljøloven i juli 2015, da det ble åpnet for å inngå midlertidige arbeidsavtaler på generelt grunnlag etter § 14-9 (1) bokstav f.
 
Formålet med bestemmelsen er å bidra til økt bevissthet i virksomhetene om hvorvidt det er grunnlag for den midlertidige ansettelsen. Den skal samtidig gjøre det enklere for arbeidstakere å finne fram til det rettslige grunnlaget for ansettelsen, for eventuelt å etterprøve om det er et reelt grunnlag for den.
 
Skal inngås umiddelbart
Hvor snart må partene inngå skriftlig avtale? Hvis julehjelpen skal være ansatt i mindre enn en måned, skal arbeidsavtalen inngås umiddelbart. Varer arbeidsforholdet lenger enn en måned samlet sett, skal avtalen være på plass snarest mulig, og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.
 
Arbeidsgiver skal lage et utkast til arbeidsavtale som presenteres for arbeidstaker og en tillitsperson, for eksempel en forelder, dersom arbeidstaker ønsker det. Arbeidstaker kan komme med innspill og foreslå endringer før endelig arbeidsavtale foreligger og undertegnes av begge parter.
 
Ansatt for hvor lenge?
Arbeidsmiljøloven stiller en rekke krav til innholdet i en arbeidsavtale. Minimumskravene finnes i arbeidsmiljøloven § 14-6.
I tillegg til at grunnlaget for den midlertidige ansettelsen skal stå i avtalen, skal arbeidsavtalen også inneholde opplysninger om hvor lenge arbeidsforholdet forventes å vare. Her må man være så konkret som mulig. Er det usikkert hvor lenge sesongen eller arbeidet vil vare, kan det avtales at arbeidsforholdet opphører når de aktuelle arbeidsoppgavene er avsluttet. Det sentrale er at partene har lik oppfatning av hvor lenge ansettelsen varer.
 
Opphør
En midlertidig arbeidsavtale opphører uten oppsigelse når den avtalte perioden er over. Er arbeidsforholdet kortvarig, noe sesongarbeid naturlig nok vil være, er det heller ikke et krav at arbeidsgiver skal varsle arbeidstakeren om opphørstidspunktet. Varslingsplikten gjelder først når arbeidsforholdet har vart i mer enn ett år.
Er det behov for å si opp medarbeideren i avtaleperioden, vil arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse og oppsigelsesfrister gjelde, med mindre det er avtalt noe annet.
 
God start
Julemedarbeideren din signerer kanskje en arbeidsavtale for første gang. Oppfyller denne avtalen kravene i loven, vil det bli en ryddig og god start på yrkeslivet for ham eller henne. Å ha tydelige og forutsigbare rammer for arbeidsforholdet, er dessuten noe begge parter er tjent med.