I likhet med at hverdagen og arbeidsdagen endret seg for mange under pandemien, endret også de ansattes spørsmål seg. Her er problemstillingene vi hadde oftest før koronapandemien satte inn for fullt.
En god håndbok gir de ansatte svar på helt essensielle spørsmål om hvordan ting fungerer på arbeidsplassen. Hvor fører du timer, hva gjør du når du glemmer passordet ditt og hvilket skjema bruker du for å søke velferdspermisjon?
Når du lurer på hvor lang ferien er, og bare det, har du neppe særlig lyst til å tråkle deg gjennom hele ferieloven og irrelevant informasjon om hva som gjelder for de over 60. I en ideell verden får du svaret servert på sekundet – helst i form av én enkelt setning. Med Henry som kollega slipper du å vente fire timer på svar fra HR.
I noen tilfeller kan det faktisk være litt greit at nærmeste leder eller andre på arbeidsplassen ikke vet at det er nettopp du som stiller et spørsmål. Som når du lurer på virksomhetens lønnspolitikk eller hvilke rettigheter du har når sjefen vil si deg opp under foreldrepermisjonen.
Da vil en digital kollega være den perfekte sparringspartner.
Henry gir deg svaret du lurer på uten at du må gi deg til kjenne.
I noen tilfeller kan det faktisk være litt greit at nærmeste leder eller andre på arbeidsplassen ikke vet at det er nettopp du som stiller et spørsmål. Som når du lurer på virksomhetens lønnspolitikk eller hvilke rettigheter du har når sjefen vil si deg opp under foreldrepermisjonen.
Da vil en digital kollega være den perfekte sparringspartner.
Henry gir deg svaret du lurer på uten at du må gi deg til kjenne.
Husker du da hjemmekontor var et unntak, og ikke en regel? Da datavirus skremte oss mer enn ekte virus og karantene var for hunder?
Det kan kanskje virke fjernt, men sånn var faktisk arbeidshverdagen i 2019. Problemfri og bekymringsløs. Eller var den egentlig det?
Her er problemstillingene vi hadde oftest før koronapandemien satte inn for fullt:
TRENING & BEDRIFTSIDRETT
Før verden ble én eneste stor smittepool, og vi ble isolert på hvert vårt hjemmegym, hendte det faktisk at folk trente sammen. Ute blant andre! Noen arbeidsplasser kjørte eget opplegg for de ansatte, andre inngikk avtaler med lokale treningssentre. De ansatte fikk billig (eller gratis) trening, mens arbeidsgiver satt igjen med kvikke og kjekke arbeidstakere. Vinn-vinn!
TRENING & BEDRIFTSIDRETT
Før verden ble én eneste stor smittepool, og vi ble isolert på hvert vårt hjemmegym, hendte det faktisk at folk trente sammen. Ute blant andre! Noen arbeidsplasser kjørte eget opplegg for de ansatte, andre inngikk avtaler med lokale treningssentre. De ansatte fikk billig (eller gratis) trening, mens arbeidstgiver satt igjen med kvikke og kjekke arbeidstakere. Vinn-vinn!
LØNN
Enten du lever for å jobbe eller jobber for å leve, er pengene du får for arbeidet en viktig motivasjonsfaktor. Det kan være kjekt å vite hvor du finner lønnsslippen eller oversikt over lønnsgruppe. Det kan være tilsvarende ugreit å vite hvordan du finner fram til dette, hvis ingen har vist deg hvordan.
TIMEFØRING
For at du skal få utbetalt rett lønn, er det en fordel å kunne vise at du har jobbet de timene du faktisk har gjort i løpet av en uke eller måned. Da er det jo greit å vite hvilket system du skal bruke og hvordan det fungerer.
TIMEFØRING
For at du skal få utbetalt rett lønn, er det en fordel å kunne vise at du har jobbet de timene du faktisk har gjort i løpet av en uke eller måned. Da er det jo greit å vite hvilket system du skal bruke og hvordan det fungerer.
REISEREGNING
Er det ikke litt rart å tenke på at vi reiste land og strand rundt for å sitte og se på samme skjerm? Korona har ikke bare endret måten vi jobber og omgås internt, vi har også fått nye, effektive metoder for å møte kunder og samarbeidspartnere. Hvem vet, om 10 år er kanskje «reiseregning» et pensjonert ord på lik linje med «båndsalat», «nabolokaltakst» og «overhead».
OVERFØRING AV FERIE
Med så mange reiseregninger og reisedøgn, kan man fort bli litt ekstra hjemmekjær. Og når du først skal være hjemme, kan du jo like gjerne jobbe? Ferie i fjerne strøk frister nok mer til neste år.
OVERFØRING AV FERIE
Med så mange reiseregninger og reisedøgn, kan man fort bli litt ekstra hjemmekjær. Og når du først skal være hjemme, kan du jo like gjerne jobbe? Ferie i fjerne strøk frister nok mer til neste år.
DATABRILLER
Selv om hverdagen på hjemmekontoret kretser rundt datamaskinen, var PC et sentralt verktøy også før 12. mars 2020. For å unngå å få firkantede øyne av all skjermtiden, finnes det kun ett godt virkemiddel: databriller. Og å jobbe mindre på computer´n, da. 🤓
ARBEIDSTID JUL
For mange er «overføring av ferie» et abstrakt begrep. Ferien har jo blitt tatt ut i forbindelse med tur til Mallorca i februar, Alpene i påsken og noen gode uker på hytta i juli. Eller for at ettråringen skal slippe å være alene hjemme helt fram til barnehagestart. Når desember kommer, kan det derfor være greit å orientere seg om hvor mange timer man må logge på mellom julaften og nyttårsaften.
ARBEIDSTID JUL
For mange er «overføring av ferie» et abstrakt begrep. Ferien har jo blitt tatt ut i forbindelse med tur til Mallorca i februar, Alpene i påsken og noen gode uker på hytta i juli. Eller for at etteråringen skal slippe å være alene hjemme helt fram til barnehagestart. Når desember kommer, kan det derfor være greit å orientere seg om hvor mange timer man må logge på mellom julaften og nyttårsaften.
Hvis du er nysgjerrig på hvordan spørsmålene har endret seg siden 12.mars 2020, finner du svaret i denne artikkelen.
Vi vet hva de ansatte lurer på, fordi vi spiller på lag med den mest populære og smarteste gutten i klassen. Henry har over 45 000 kollegaer som stiller han flere tusen spørsmål i uka. Gjennom loggen er det enkelt å identifisere gjengangere og spørsmål det ikke allerede finnes et godt svar på.
På denne måten kan vi med nøyaktighet si hva de ansatte lurer på, når de lurer på det og hvordan de formulerer seg. Denne innsikten bruker vi til å forbedre håndbøker og svar til deg som kunde.
Når Henry ansettes og trenes opp hos en ny arbeidsgiver, drar alle andre chatbotbrukere nytte av det han lærer. Denne erfaringsutvekslingen kan for eksempel brukes til å forbedre internkommunikasjonen, ta tempen på hva som er viktig for dagens ansatte og rette oppmerksomhet mot hull i personalhåndboken som du ikke visste at du hadde.
Internkommunikasjonen på arbeidsplassen har endret seg drastisk de siste 10 årene. Det er blitt mindre vanlig å ringe for å få svar på en problemstilling – og enda sjeldnere å oppsøke fagfolk direkte. Mange foretrekker skriftlig kommunikasjon som e-post, og de fleste av oss chatter mer enn vi prater i løpet av en vanlig dag.
Opprinnelig var Henry en chatbot med kompetanse kun innenfor personalhåndboken. Etterhvert har han også lært seg å svare på spørsmål innen IT, HMS og interne forhold på arbeidsplassen. Resultatet er at arbeidsdagene til travle avdelinger som HR, IT, resepsjonen og servicedesk, ikke spises opp av de samme ukompliserte spørsmålene.
Ansatte i disse avdelingene får mange e-poster, telefoner og står ofte i vanskelige og tidkrevende prosesser. Hvorfor ikke flytte de ofte stilte spørsmålene over til Henry? Så kan mennesker få gjøre det vi mennesker er gode på.