Før du svarer for bastant på spørsmålet på vegne av egen virksomhet, må du ta en prat både med de tillitsvalgte og med arbeidstakere som blir berørt. Fordi alkolås er et kontrolltiltak, stilles det klare krav til måten arbeidsgiver går fram på i forkant av en eventuell beslutning om å installere systemet. Skal tiltaket være lovlig, må arbeidsgiver først drøfte saken med de tillitsvalgte, og informere arbeidstakere som blir berørt.
Drøftingen med tillitsvalgte skal gjennomføres så tidlig som mulig, ifølge arbeidsmiljøloven § 9-2. Partene skal drøfte om det er behov for tiltaket, og hvordan det skal utformes og gjennomføres. Kontrolltiltak kan bare iverksettes når det har saklig grunn i virksomhetens forhold, samtidig som det ikke er en uforholdsmessig belastning for arbeidstaker.
“Hvis du vurderer å innstallere alkolås i kjøretøy som ikke omfattes av loven, må du ta en prat med arbeidstakere som blir berørt.”
Der alkolås er lovpålagt, må tiltaket innføres. Noen virksomheter får krav om alkolås i forbindelse med anbud. Fylkestinget i Trøndelag stiller krav om alkolås i alle drosjer som får løyve.
Andre ønsker å innføre tiltaket som del av arbeidet med internkontroll og kvalitet. Er tiltaket egnet til å forebygge trafikkulykker, kan det bety mye for kunder, ansatte, virksomheten selv og samfunnet som helhet. Alkolås er tatt inn som et mulig trafikksikkerhetstiltak i ISO 39001 for trafikksikkerhet. Samtidig har tiltaket klare begrensninger. Som navnet tilsier kan alkolåsen stanse kjøring i alkoholpåvirket tilstand, men fanger ikke opp bruken av andre rusmidler.
Selv om lovgiver nå har kommet til at alkolås er et riktig tiltak når mange mennesker blir transportert med buss, betyr ikke det et fritt fram for et slikt kontrolltiltak i hele transportsektoren. Godstransport på vei har for eksempel et noe annet potensiale for personskade.
Det må være samsvar mellom det arbeidsgiver ønsker å oppnå med et kontrolltiltak, og konsekvensene tiltaket har for den enkelte arbeidstaker. Når det skal vurderes om kontrolltiltaket utgjør en uforholdsmessig belastning for arbeidstaker, må arbeidsgiver også se på summen av alle kontrolltiltak i virksomheten. Tekniske feil kan føre til at kjøretøyet ikke starter selv om sjåføren ikke er påvirket av alkohol. Det kan få store negative konsekvenser for sjåføren, som i verste fall kan få en alvorlig anklage mot seg med små muligheter til å renvaske seg. Gode rutiner kan likevel avhjelpe slike problemer.
Hege er jurist og seniorrådgiver i Compendia, med mer enn 20 års erfaring innen kontraktsrett og arbeidsrett.
Hun har bakgrunn fra både offentlig og privat sektor, og har i tillegg jobbet som journalist i mange år.
Hege er jurist og seniorrådgiver i Compendia, med mer enn 20 års erfaring innen kontraktsrett og arbeidsrett.
Hun har bakgrunn fra både offentlig og privat sektor, og har i tillegg jobbet som journalist i mange år.