Norge mangler læreplasser. Å ha lærlinger er mer enn å ta samfunssansvar. Her er fem gode grunner til å bli lærebedrift.
Trend: I mange sektorer sliter arbeidsgivere med å få tak i nok medarbeidere.
Lærlingeordningen er en fin mulighet til å få tak i unge, lovende medarbeidere, og gi dem de kvalifikasjonene bedriften, bransjen og ungdommen selv trenger.
Men det handler ikke bare om de unge. Lærlingeordningen er et viktig virkemiddel for å hente fram talentene blant de som kalles «arbeidskraftreserven», det vil si voksne med lav utdanning. Denne gruppen står oftere utenfor arbeidslivet enn andre.
Bedriften får gjennom ordningen gode muligheter til å bli kjent med lærlingen, og å sørge for riktig kompetanse, noe som fører til at mange lærlinger senere får fast ansettelse i virksomheten.
Trend: I mange sektorer sliter arbeidsgivere med å få tak i nok medarbeidere.
Lærlingeordningen er en fin mulighet til å få tak i unge, lovende medarbeidere, og gi dem de kvalifikasjonene bedriften, bransjen og ungdommen selv trenger.
Men det handler ikke bare om de unge. Lærlingeordningen er et viktig virkemiddel for å hente fram talentene blant de som kalles «arbeidskraftreserven», det vil si voksne med lav utdanning. Denne gruppen står oftere utenfor arbeidslivet enn andre.
Bedriften får gjennom ordningen gode muligheter til å bli kjent med lærlingen, og å sørge for riktig kompetanse, noe som fører til at mange lærlinger senere får fast ansettelse i virksomheten.
Skape en læringskultur i virksomheten
Trend: Arbeidslivet blir en stadig viktigere læringsarena.
Endringstakten øker, og behovet for livslang læring blir større. Her er arbeidslivet en viktig arena. I disse dager legger Kompetansereformutvalget fram sin utredning om læring i arbeidslivet. Men allerede i dag har vi ordningen «Fagbrev på jobb», som gir mange arbeidstakere mulighet til både å oppdatere og formalisere kompetansen sin.
I det å være lærebedrift og utdanne fagarbeidere ligger det også et potensiale for å påvirke læringskulturen i hele virksomheten på en positiv måte.
Som lærebedrift setter du opplæring inn i et system, noe som også andre i bedriften kan dra nytte av. Dette læringssystemet kan nemlig virke positivt på faglig utvikling blant øvrige ansatte.
Lærlingenes behov for veiledning kan også utfordre erfarne ansatte til å reflektere over egen praksis og gjøre flere bedre på å lære videre.
Trend: Arbeidslivet blir en stadig viktigere læringsarena.
Endringstakten øker, og behovet for livslang læring blir større. Her er arbeidslivet en viktig arena. I disse dager legger Kompetansereformutvalget fram sin utredning om læring i arbeidslivet. Men allerede i dag har vi ordningen «Fagbrev på jobb», som gir mange arbeidstakere mulighet til både å oppdatere og formalisere kompetansen sin.
I det å være lærebedrift og utdanne fagarbeidere ligger det også et potensiale for å påvirke læringskulturen i hele virksomheten på en positiv måte.
Som lærebedrift setter du opplæring inn i et system, noe som også andre i bedriften kan dra nytte av. Dette læringssystemet kan nemlig virke positivt på faglig utvikling blant øvrige ansatte.
Lærlingenes behov for veiledning kan også utfordre erfarne ansatte til å reflektere over egen praksis og gjøre flere bedre på å lære videre.
Trend: Offentlige oppdragsgivere stiller større krav til samfunnsansvar.
Å ha læringer i bedriften er noen ganger avgjørende for å komme seirende ut av en anbudskonkurranse. Staten, fylkeskommuner, kommuner og offentligrettslige organer er pålagt å stille krav om at leverandører innenfor visse bransjer er tilknyttet en lærlingeordning, og at lærlinger deltar i arbeidet med å oppfylle kontrakten. Kravet kom inn i Lov om offentlige anskaffelser § 7 i 2017. Hvilke bransjer det gjelder, er regulert i denne forskriften.
Trend: Offentlige oppdragsgivere stiller større krav til samfunnsansvar.
Å ha læringer i bedriften er noen ganger avgjørende for å komme seirende ut av en anbudskonkurranse. Staten, fylkeskommuner, kommuner og offentligrettslige organer er pålagt å stille krav om at leverandører innenfor visse bransjer er tilknyttet en lærlingeordning, og at lærlinger deltar i arbeidet med å oppfylle kontrakten. Kravet kom inn i Lov om offentlige anskaffelser § 7 i 2017.
Trend: Færre søkte læreplass i 2023, men 2 av 10 fikk ikke plass.
Utdanningssystemet i Norge er viktig for å sikre næringslivet kvalifiserte arbeidstakere, men systemet klarer ikke jobben alene.
Det er i dag mangel på læreplasser i Norge. Ifølge Utdanningsdirektoratet ble det inngått 24.200 nye lærekontrakter fra oktober 2022 til og med september 2023. Det er 700 færre enn året før.
Rundt 81 prosent av alle som søkte læreplass i 2023 fikk plass. Det vil si at det manglet flere tusen læreplasser fordelt på ulike fagområder. De som ikke får læreplass har krav på lignende opplæring på skolen.
I 2024 hadde hele 53 prosent av søkerne til videregående opplæring yrkesfag som sitt førstevalg. Det er en svak økning fra året før. Statistisk sentralbyrå anslår likevel at Norge kan mangle 90.000 fagarbeidere i 2035.
Les også: Gir læretiden rett til fast ansettelse?
Trend: Færre søkte læreplass i 2023, men 2 av 10 fikk ikke plass.
Utdanningssystemet i Norge er viktig for å sikre næringslivet kvalifiserte arbeidstakere, men systemet klarer ikke jobben alene.
Det er i dag mangel på læreplasser i Norge. Ifølge Utdanningsdirektoratet ble det inngått 24.200 nye lærekontrakter fra oktober 2022 til og med september 2023. Det er 700 færre enn året før.
Rundt 81 prosent av alle som søkte læreplass i 2023 fikk plass. Det vil si at det manglet flere tusen læreplasser fordelt på ulike fagområder. De som ikke får læreplass har krav på lignende opplæring på skolen.
I 2024 hadde hele 53 prosent av søkerne til videregående opplæring yrkesfag som sitt førstevalg. Det er en svak økning fra året før. Statistisk sentralbyrå anslår likevel at Norge kan mangle 90.000 fagarbeidere i 2035.
Les også: Gir læretiden rett til fast ansettelse?
Trend: Utenforskap henger ofte sammen med manglende utdanning.
Hvordan går det med elever som ikke får læreplass, og hvem er de? Det har Statistisk sentralbyrå sett litt nærmere på i en rapport fra 2020. Andelen som verken var i jobb eller utdanning var nær dobbelt så stor for de som ikke hadde fått læreplass, sammenlignet med de med plass.
Rapporten viser at en klart større andel innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre ikke fikk læreplass.
Mangler læreplassen, kan det for mange bety at de ikke fullfører videregående. Det å fullføre videregående er et viktig steg på veien for å komme seg inn på arbeidsmarkedet.
Personer uten utdanning eller de som ønsker å omskolere seg har en mulighet til å være voksenlærlinger. Personen må være over 21 år og har ansvaret for å finne læreplass selv. For å kunne ta inn voksenlærlinger må du være godkjent lærebedrift av fylkeskommunen og læretiden vil vanligvis være fire år.
Trend: Utenforskap og manglende utdanning henger sammen og lager ofte utfordringer for både den enkelte og samfunnet.
Hvordan går det med elever som ikke får læreplass, og hvem er de? Det har Statistisk sentralbyrå sett litt nærmere på i en rapport fra 2020. Andelen som verken var i jobb eller utdanning var nær dobbelt så stor for de som ikke hadde fått læreplass, sammenlignet med de med plass.
Rapporten viser at en klart større andel innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre ikke fikk læreplass.
Mangler læreplassen, kan det for mange bety at de ikke fullfører videregående. Det å fullføre videregående er et viktig steg på veien for å komme seg inn på arbeidsmarkedet.
Personer uten utdanning eller de som ønsker å omskolere seg har en mulighet til å være voksenlærlinger. Personen må være over 21 år og har ansvaret for å finne læreplass selv. For å kunne ta inn voksenlærlinger må du være godkjent lærebedrift av fylkeskommunen og læretiden vil vanligvis være fire år.
Hege er jurist og seniorrådgiver i Compendia, med mer enn 20 års erfaring innen kontraktsrett og arbeidsrett.
Hun har bakgrunn fra både offentlig og privat sektor, og har i tillegg jobbet som journalist i mange år.
Hege er jurist og seniorrådgiver i Compendia, med mer enn 20 års erfaring innen kontraktsrett og arbeidsrett.
Hun har bakgrunn fra både offentlig og privat sektor, og har i tillegg jobbet som journalist i mange år.