Vurderer du å ta i bruk AI-assistent?

Generativ AI kan effektivisere informasjonsflyten i organisasjonen ved å automatisere oppgaver og gi rask tilgang til relevant kunnskap – på tvers av systemer og språk.
En AI-assistent kan være et utmerket verktøy for å frigjøre tid, forbedre intern kommunikasjon og gi ansatte rask tilgang til svar. Men hvordan velger dere riktig løsning? 

Her er AI-trener Solvor Aaslands beste råd:

1. Velg riktig løsning for din organisasjon

Å implementere en AI-assistent trenger ikke å bety at man må i gang med et stort utviklingsprosjekt. Definer omfanget assistenten skal være trent på, basert på din virksomhets behov.

Skal det være en fagspesialist, eller en assistent som kan svare på generelle spørsmål? Velg løsning ut fra ressurser og ambisjoner. Trenger dere en egenutviklet, full skreddersydd løsning, eller kan dere gå for en løsning som er en “plug and play”- variant? Dere kan også begynne i det små og skalere ved behov.

Hvilken språkmodell løsningen blir bygget på har også betydning. Modellen avgjør hvor god språkforståelsen er, og hvor nyanserte svarene blir. Velg en løsning som baserer seg på en solid og oppdatert modell, med god støtte for språk, sikkerhet og tilpasning.

Vi hjelper deg å navigere i AI-jungelen

2. Sørg for at assistenten er tilpasset og trygg

For at assistenten skal gi relevante svar må den baseres på kilder som er spesifikke for deres organisasjon. Bruk interne kilder, som policy-dokumenter, prosedyrer og FAQ, for å sikre at assistenten gir presise svar. Dere kan også velge hvilke språk assistent skal svare på.

Samtidig må dere sikre etterlevelse av personvern. For eksempel gjennom maskering og anonymisering kan dere sørge for at sensitive data ikke lagres eller deles.

3. Gjør assistenten tilgjengelig der de ansatte er

Et verktøy som fører til at ansatte har enda en instans å forholde seg til kan føre til lavere bruk. For å oppnå ønsket effekt må assistenten integreres i arbeidshverdagen. Hvis den kun finnes på én plattform, er sjansen større for at den ikke blir brukt. Assistenten bør være tilgjengelig på flere flater, som intranett og Teams. Jo færre klikk for brukeren, jo høyere bruk.

4. Lag en onboardingsplan for assistenten

For å få høy verdi av en assistent er det viktig å ha en onboardingsplan. Det er ikke nok å lansere en assistent og forvente at brukerne umiddelbart forstår og benytter den. Vi har begrenset oppmerksomhet og kan fort overse gode verktøy om vi ikke blir påminnet. Gjentakelse er nøkkelen til at AI-assistenten blir «top of mind».

En onboardingsplan bør inkludere markedsføringstiltak og kanaler. Sett gjerne opp møter i starten for å la brukerne å bli kjent med verktøyet. Tydeliggjør hva assistenten kan hjelpe med – og gjenta det.

5. Bruk dataene dere får gjennom AI-assistenten til innsikt.

En AI-assistent kan være en utmerket kilde til innsikt. Dere kan få verdifulle data om hva ansatte lurer på, hvilke temaer som går igjen eller om noe er uklart.

Bruk innsikten fra AI-assistenten til å identifisere flaskehalser og forbedre informasjonsflyten, noe som sparer tid og øker produktiviteten.

Les også: Bruk AI riktig

Picture of Solvor Aasland

Solvor Aasland

Produktleder og AI-trener

Picture of Solvor Aasland

Solvor Aasland

Produktleder og AI-trener

Me snakkes snart!

ME snakkes snart!!