Gjennomføring av internrevisjon handler først og fremst om å ha en plan for årets revisjoner. I mindre bedrifter kan det være aktuelt å ha mindre revisjoner kvartalsvis, mens det i større organisasjoner er mest gunstig å ha halv- eller helårsrevisjoner.
Snakk med ledelsen; hva er riktig og viktig å ha fokus på, både på kort og lang sikt? Er det spesielle områder i bedriften som er utsatt for mer risiko enn andre, eller nye arbeidsmetoder som er viktige å følge med på? Når ledelsen har godkjent og forpliktet seg, er det viktig å sende ut et revisjonsvarsel.
Folk i bedriften skal vite hva som skal revideres, hvorfor og hvem som skal være med, for å sette av tid. Internrevisjonen har ikke til hensikt å “ta” enkeltpersoner, men å se på hele arbeidsmetodikker og systemer. Derfor er god kommunikasjon i hele prosessen viktig, slik at de ansatte skjønner hvorfor man skal gjennomføre revisjonen.
Som revisor er det viktig å forberede seg godt. Når målet er å finne ut hvordan bedriften kan bli bedre, må det stilles gode og åpne spørsmål til personene i bedriften som tilfører verdi – ikke bare ledere. Sitt gjerne sammen foran PC-en for å se hvordan ting fungerer i praksis. I denne prosessen gjør man seg noe funn og finner ut om ting er i samsvar eller ikke.
Følges krav og prosedyrer er det samsvar. Overholdes derimot ikke kravene, eller man avdekker og har bevis for at ting kan gjøres mer effektivt, snakker vi om avvik. Et avvik skal referere til et krav, hvor det har skjedd og hva som er bevisene.
Har bedriften et avviks- eller forbedringssystem – legg inn funnene og sett en ansvarlig for dem. Det kan ligge mye gull i avvikssystemet; hva har man registrert mye funn og avvik på? Jobb grundig med årsaksanalysen; hvorfor skjedde avviket? Iverksett deretter tiltak.