Erfaringer har vist at chatbotten HR-Henry kan øke bruken av personalhåndboken med mellom 40 til 70 prosent, og redusere mengden intern e-post betydelig.
Digitale skifter har store konsekvenser, blant annet for måten mennesker kommuniserer og samhandler på. Mange HR-oppgaver ble mye enklere da personalhåndboken ble flyttet fra papir til en digital, søkbar versjon på 90-tallet. Med 2000-tallet kom mobiletelefoner og apper, og personalhåndboken fulgte med over.
Nå opplever vi nok et digitalt skifte med moderne samtaleplattformer, som Teams, Workplace, Messenger og Slack. Det har ført til at folk flest, inkludert dine ansatte, forventer kjappe svar og enkel selvbetjening.
Med ny teknologi tilgjengelig, må også HR-avdelinger revurdere hvordan de kommuniserer med de ansatte når det gjelder alt fra rekruttering, onboarding, til ansattgoder og kompetanseutvikling. Dette er en av grunnene til at mange nå virkelig får øynene opp for chatbot-teknologi, som HR-Henry.
“Det handler rett og slett om gi større plass til de menneskelige egenskapene hos HR-avdelingen.”
“Å automatisere eller ikke, er spørsmålet HR-avdelinger må stille seg i 2021. Vi må tørre å delegere oppgaver til en chatbot.”
HR-Henry erstatter ikke behovet for å ha rutiner i en personalhåndbok eller på et intranett.
Faktisk øker han bruken av personalhåndboken, fordi han gjør det enklere å finne informasjon fra den. Han stiller oppfølgingsspørsmål for å finne ut nøyaktig hva du lurer på, og hvis det er mulig, svarer han direkte i chatvinduet. Noen ganger er svaret lengre enn det som er hensiktsmessig å ha i et chatvindu. Da gir han deg lenken til den siden du trenger.
“HR-Henry gjør rett og slett menyer og søk utdaterte“
HR-Henry er tilgjengelig på de plattformene som de ansatte bruker og kan enkelt være startpunktet for all internkommunikasjon.
Du kan gjøre HR-Henry tilgjengelig på intranettet, Messenger, Teams, Workplace, HR-system elle timesystem.
Det er ikke nødvendig å bruke ressurser på å utvikle et nytt system hvor HR-Henry skal jobbe.
Samtaleflyt
Hvis HR-Henry får et spørsmål som er for generelet, for eksempel permisjon.
Da vil HR-Henry følge opp med å spørre om hva slags permisjon det er snakk om – for eksempel foreldrepermisjon eller omsorgspermisjon.
Du slipper å bruke tid på å lese gjennom irrelevante søketreff.
Ved lansering av en HR-chatbot er kun halve jobben gjort.
Den må følges opp for å sikre at en faktisk løser de problemene som de ansatte har. Hvor mange spørsmål klarer den å svare på? Hvor mange spørsmål sender den videre til HR? Er det nye problemstillinger som den må lære? Alt sammen måles hele tiden og nytteverdien kan derfor måles hver dag, hver uke og hver måned.
Gjennom å samle slike data har også bedriften et godt grunnlag for andre fremtidige løsninger innen AI.
Språkforståelse
En intelligent chatbot forstår språket som menneesker bruker.
HR-Henry har lært seg å forstå menneskelig språk, inkludert setningsoppbygging, dialekter, semantikk, skrivefeil, ordvalg og språk.
Han forstår også engelsk like godt som norsk.
Hvis 35 prosent av spørsmålene kan automatiseres, vil det være nok til å svare på over 80 prosent av alle henvendelser.
Chatbotten vil alltid gi et svar. Enten svarer han direkte, eller må stille oppfølgingsspørsmål før han kan gi et svar, eller så sender han spørsmålet videre.
Målet er at HR-Henry skal kunne svare direkte på minst 70 til 80 prosent av samtalene.
Hvis chatbotten ikke kan svare, for eksempel på grunn av kompleksiteten i spørsmålet, sendes henvendelsen videre til et menneske, enten ved at chatbotten lager en support-sak, et menneske overtar chatten, eller at den ansatte blir bedt om å ta en telefon eller sende en e-post.
Uansett så får den ansatte hjelp, selv om det tar litt lengre tid å få svar.
En chatbot som HR-Henry er ikke bare et sted du søker etter informasjon. Han kan også være proaktiv, og gi deg informasjon som han tror du trenger.
For eksempel kan han hjelpe deg hvis du er ny i jobben ved å gi deg nyttig informasjon etter hvert, og spørre om det er noe du lurer på.
Anonymitet
Ingen spørsmål er for dumme og alt blir mellom deg og chatbotten.
Anonymiteten HR-Henry gir, gjør at det er lavere terskel for å stille spørsmål. De ansatte trenger ikke å bekymre seg for at spørsmålet er personlig, «dumt» eller «pinlig».
For HR-Henry er et spørsmål et spørsmål. Han vet ikke hvem han snakker med, og alle får samme svar.
Personlig assistent
HR-Henry kan gjøre så uendelig mye mer enn å bare svare på spørsmål. Han kan på sikt bli en personlig assistent.
Han kan etter hvert hjelpe deg med å melde sykefravær, skrive avvik, levere reisebilag eller søke sommerferie. Hvis han ikke har svar på spørsmålet ditt selv, kan han hjelpe deg å søke i ulike oppslagsverk, og han kan også kobles mot andre chatbotter for å få hjelp fra andre eksperter.
HR-Henry svarer muntlig, personlig og med et smil.
I motsetning til et skriftlig dokument får samtalen et muntlig og personlig preg. HR-Henry krydrer gjerne samtalen med litt selvironi, og brukeropplevelsen oppleves som engasjerende.
Børge er en teknologioptimist. Han elsker å utforske ny teknologi som kan møte fremtidens krav til god brukerdialog. Dette har resultert i HR-Henry, en intelligent, virtuell assistent som bruker AI til å svare på spørsmål fra brukerne.
Børge er en teknologioptimist. Han elsker å utforske ny teknologi som kan møte fremtidens krav til god brukerdialog. Dette har resultert i HR-Henry, en intelligent, virtuell assistent som bruker AI til å svare på spørsmål fra brukerne.