Dagens merkelige situasjon, med nedstenging av hele land på grunn av et lite virus setter dette på spissen. Ledere over hele landet, og i hele Europa, jobber på spreng for å forsøke å holde folk i jobb, innfri forpliktelsene til kundene og holde liv i selskapene sine.
Bedriftene tilpasser seg den nye situasjonen så godt de kan. Nå er det godt å ha tenkt gjennom og sett på de delene av omgivelsene våre som påvirker oss sterkest i en normalsituasjon. Hvilke krav og forventninger stiller de til oss? Har du dette på plass, og en klar strategi iverksatt, kan ledelsen ta grep i den nye situasjonen på et gjennomtenkt grunnlag.
Når vi kommer ut på den andre siden av Korona-pandemien, og verden igjen henger på egne hengsler, anbefaler vi alle ledere og ledergrupper å gå gjennom og definere de viktigste delene av omgivelsene og hvordan de påvirker oss. Lag en strategi for at egen virksomhet skal kunne produsere og levere i henhold til forventingene til kunder og eiere.
Husk at strategi og kvalitetspolitikk setter sterke føringer for målene vi skal nå. Det påvirker måten vi gjennomfører prosessene våre. Det er godt mulig at vi må endre på disse også, for å komme oss videre etter Korona-pandemien.
La kvalitetssystemet være ledelsens viktigste verktøy for å sikre levering og tilpasning til den nye situasjonen. Ikke overlat dette viktige arbeidet til en person alene.
«Ledelsens representant» eksisterer ikke lenger som rolle innen kvalitetssystem som er tuftet på ISO-standarder – nå må ledelsen selv på banen.