Kravet om at listene skal føres elektronisk ble innført 1. juli 2017, for å gjøre det lettere for byggherre, HMS-koordinator, arbeidsgiver, verneombud og tilsynsmyndigheter å få oversikt over hvem som jobber på bygge- eller anleggsplassen. Tiltaket skal bidra til å forhindre svart arbeid og annen arbeidslivskriminalitet.
Elektronisk føring ble vedtatt innført allerede sommeren 2016. Men ble utsatt en tid fordi næringen trengte tid på å forberede seg.
Av personvernhensyn skal ikke hele fødselsnummeret med på listen, bare fødselsdatoen. Sammen med kortnummeret på HMS-kortet skal det likevel være lett å identifisere vedkommende.
En av grunnene til at kortnummeret skal stå i oversiktslistene er at aktørene lettere skal kunne kontrollere at de som jobber på bygge- eller anleggsplassen har HMS-kort.
HMS-kortet er viktig for at aktørene skal kunne identifisere seg og arbeidsgiveren sin. Det gjelder også selvstendig næringsdrivende.
Utenlandske arbeidstakere ansatt i utenlandske selskaper på oppdrag på bygge- og anleggsplasser i Norge må også bære HMS-kort, selv på kortvarige oppdrag.
Sonja er rådgiver med kompetanse innen både kvalitet, HMS og HR. Med lang og bred erfaring har hun en helhetlig og praktisk tilnærming i oppbygging av styringssystemer, personal- og HMS-håndbøker.
Sonja er rådgiver med kompetanse innen både kvalitet, HMS og HR. Med lang og bred erfaring har hun en helhetlig og praktisk tilnærming i oppbygging av styringssystemer, personal- og HMS-håndbøker.