For å få feriekabalen til å gå opp, skal en av de ansatte hos oss ta over oppgavene til en avdelingsleder noen uker i sommer.
Vi har ikke betalt ekstra for dette før, men nå er det tydelige forventninger om ekstra kompensasjon.
Ansvaret for den ansatte vil øke den perioden han stepper inn for avdelingslederen. Han må også være mer tilgjengelig.
Er det noen regler for slike situasjoner?
Men retten til ekstra lønn kan følge av avtale eller rutiner. Arbeidstaker kan ha inngått en individuell avtale om rett til ekstra lønn i slike tilfeller, eller det kan følge av en tariffavtale/overenskomst virksomheten er bundet av.
Noen virksomheter har også etablert rutiner som gir rett til ekstra lønn når man er stedfortreder for andre i en høyere lønnet stilling.
Anne Toril er jurist og har mer enn 20 års erfaring innen arbeidsrett og HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia.
Anne Toril er jurist og har mer enn 20 års erfaring innen arbeidsrett og HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia