Før var hjemmekontor ofte et tiltak for å jobbe mer fleksibelt og uforstyrret. Nå er det for mange et tiltak for å hindre smitte.
Endrer det arbeidsgivers ansvar?
Hovedregelen i arbeidsmiljøloven sier at arbeidsgiver har ansvar for at arbeidstakerne har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. For hjemmekontor som fast ordning gjelder egne regler, blant annet at arbeidstaker har ansvar for å se til at arbeidsplassen fyller visse krav.
For å oppfylle kravene loven stiller til arbeidsgiver kan det være lurt å hente fram den eksisterende risikovurderingen.
Risikoen begrenser seg ikke bare til de fysiske farene som fall, tunge løft osv. Den skal også ivareta organisatoriske, ergonomiske og psykososiale forhold. Ved en slik gjennomgang vil en nok se at farene mest sannsynlig er de samme. Samtidig kan årsakene være nye og sannsynligheten for at det skjer er større. Ut fra dette blir risikoen høyere enn før.
Det er altså mye ledere kan gjøre for å oppfylle kravene til HMS, også på hjemmekontoret. Det viktigste er at vi finner løsninger som på en forsvarlig måte gjør de ansatte i stand til å gjøre oppgavene sine så godt det lar seg gjøre. For de fleste er det ikke gjennomførbart at leder fysisk undersøker hvordan hver enkelt ansatt har satt opp hjemmekontoret sitt. Men det alle kan jobbe mot er å ha god dialog og vise fleksibilitet – både hos leder og de ansatte.
Arbeidmengde:Hvor mye er praktisk mulig å få gjort? Gjelder spesielt de med barn hjemme, men kan gjelde flere Hvor mye er praktisk mulig å få gjort? De uten små barn kan også av ulike årsaker ha problemer med å være like produktive på hjemmekontor.
Arbeidstid:Hva fungerer best for arbeidstaker? Vanlig arbeidstid? Kanskje er det bedre å dele dagene opp og jobbe til andre tider enn vanlig? Innenfor arbeidsmiljølovens rammer er det mulig å finne gode løsninger.
Tilgjengelighet:Hvilke forventninger har leder og kollegaer til tilgjengelighet? Holder det om kalenderen er oppdatert og man innimellom kun er tilgjengelig på SMS ved behov?
Avklar om det er noe utstyr som mangler på hjemmekontoret, og om det i så fall er noe som kan skaffes.
Oppfordre de ansatte til å ta gode pauser, og gjerne ute i frisk luft. Kanskje er det riktig å ta en time eller to pause midt på dagen og heller jobbe litt lenger utover ettermiddagen? Det er også viktig å minne om at vi trenger å logge av og ha helt fri. Det kan nemlig være en fare ved hjemmekontor for mange.
Spør om den ansatte har nære relasjoner i risikogrupper eller andre grunner til å bli ekstra påvirket av det som skjer? Trenger de noe ekstra oppfølging eller tilrettelegging på grunn av det?
Oppretthold kontakten mellom kollegaer. Hva med å sette opp faste møter med kollegaer for å diskutere oppgaver, eller bare ta en fot i bakken om hva folk driver med?
Mette er jurist og har over 20 års erfaring i HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia.
Mette er jurist og har over 20 års erfaring i HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia.