Syk nok til å være avlogget?

Syk? Litt syk? Når er du egentlig for syk til å jobbe? Les Compendia-jurist Mette Kristin Reitens vurdering.

Etter en urolig natt med vondt i halsen og hodepine kjenner jeg at jeg ikke orker å gå på jobb. Når jeg ringer og sier fra til min leder at jeg er syk, så sier jeg samtidig at jeg blir med på møter via teams, og at jeg kommer til å logge meg på litt innimellom.

Men når jeg legger meg under pleddet på sofaen spør jeg meg selv – når er jeg egentlig syk nok til å være avlogget?

Mette Kristin Reiten er jurist og HR-rådgiver i Compendia. Dette er hennes vurdering og råd.

Med økt bruk av hjemmekontor opplever mange en forventning om å jobbe selv når de er syke. Fleksibiliteten med hjemmekontor kan føre til uklarhet rundt når man kan jobbe litt. Men det er lov å være syk.

Compendia anbefaler ledere å sette klare grenser og skape en kultur der helse prioriteres. Ha åpne dialoger med ansatte om forventninger og rammer ved sykdom.

Er det ikke greit å være syk?

I løpet av de siste årene har hjemmekontor blitt et reelt alternativ for mange, men denne endringen har også ført til at noen arbeidstakere føler et press til å jobbe hjemmefra selv om de er syke.

Spørsmålene som gjerne dukker opp er: Hvor langt bør jeg strekke meg? Hvorfor får jeg dårlig samvittighet hvis jeg ikke logger på når jeg er syk? Er jeg en unnasluntrer hvis jeg ikke orker?

Svaret er enkelt: Det er lov å være syk.

Det finnes gode grunner til at man bør holde seg hjemme når man er uvel. Først og fremst handler det om å ta vare på seg selv, slik at man blir frisk så raskt som mulig.

Undersøkelser viser også at det å presse seg til å gå på jobb til tross for at man er syk kan føre til at vi likevel blir sykere i etterkant. I tillegg må vi tenke på smittevern; vi ønsker ikke å utsette kollegaer for sykdom hvis vi har en smittsom sykdom.

Ledelse og kultur

Det har aldri vært meningen at retten til å være hjemme når man er syk skal endres, selv om man har et hjemmekontor tilgjengelig.

Ofte kan imidlertid muligheten for å jobbe hjemme gjøre at det er lett å jobbe selv om vi egentlig burde hvile. Kanskje er det også helt greit å «gjøre litt» noen ganger – kanskje svare på en e-post eller skrive et referat. Det viktige er at dette ikke handler om at man føler seg presset.

Hvis man derimot kjenner seg frisk nok til å jobbe litt så er det også helt lov.
Dersom noen føler på dårlig samvittighet eller et press til å jobbe hjemmefra under sykefravær, må dette tas alvorlig av ledelsen.

Dette handler ikke bare om individuelle valg, men også om ledelse og kultur. Det er viktig at ledere skaper et miljø der ansatte føler seg trygge nok til å prioritere helsen sin uten frykt for negative konsekvenser.

Det fleksible hjemmekontoret

Fleksibiliteten som følger med muligheten for hjemmekontor, går begge veier. Mange har nå muligheten til å jobbe hjemmefra noen dager når det passer dem. Dette kan også gjøre det lettere å tenke at man kan jobbe selv på dager man ikke er helt i form.

Jobbkultur og forventningsavklaringer spiller en viktig rolle her. Hvis det ofte er en snakkis i gangene at det er akseptabelt å ligge med PC-en på fanget når man er syk, kan andre arbeidstakere føle at dette er en forventet praksis. Det blir derfor lederens ansvar å tydeliggjøre hva som faktisk gjelder, og sette nødvendige grenser.

Råd til deg som leder

  1. Sett temaet på agendaen – snakk om det. Ansatte har selvsagt rett til å være syke, selv om vi har stor fleksibilitet og mulighet til å jobbe fra hjemmekontor.
  2. Ha en åpen dialog med dine ansatte for å klargjøre forventningene. Hva tenker du og de om hjemmekontor og fleksibilitet? Det er særlig viktig å diskutere forventninger og rammer for de dagene man ikke er helt i form, og har begrenset arbeidskapasitet.
  3. Sørg for at dere har klare rutiner. Dette gjelder både registrering av egenmeldingsdager, sykmelding og eventuelle timer de dagene man jobber litt.
  4. Involver ansatte – hvordan kan vi tenke rundt dette? Hvilke dilemmaer og muligheter ser vi, og hvilken praksis tror vi kan fungere?

Selv om det ikke alltid finnes klare svar, er det viktig å forsøke å forstå hva arbeidstakerne lurer på, og å ta disse spørsmålene på alvor. Ved å skape en kultur der helse prioriteres, og hvor det er rom for åpne samtaler om både forventninger og grenser, kan vi bidra til et bedre arbeidsmiljø for alle. Lederne har her en nøkkelrolle.

Picture of Mette K. Reiten

Mette K. Reiten

Mette er jurist og har over 20 års erfaring i HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia.

Picture of Mette K. Reiten

Mette K. Reiten

Mette er jurist og har over 20 års erfaring i HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia.

Me snakkes snart!

ME snakkes snart!!