Sentrale begreper i forbindelse med ISO 9001 er «kundefokus» og «kundetilfredshet». Formålet er å oppnå kvalitet i alle ledd av arbeidsprosessen.
Det viktigste prinsippet for kvalitetsstyring er kundefokus, og hovedhensikten med ISO 9001 er å sikre innfrielse av kundenes krav og forventninger slik at kundetilfredsheten øker.
ISO 9001-standarden har fokus på god kvalitetsledelse, samt koblingen mellom system, menneske og kontinuerlig forbedring i virksomheten. Ved å etterkomme de ulike kravene øker virksomhetens muligheter for utvikling, verdiskapning og forbedring betraktelig.
Et ISO-sertifikat er spesielt gunstig for virksomheter som ønsker å dokumentere evnen til å levere produkter og tjenester i henhold til forutsetninger som stilles av kunder og myndigheter.
Kravene i standarden er helt generelle, og skal kunne anvendes i alle typer virksomhetsprosesser som påvirker kvalitet. Det finnes også en rekke andre krav knyttet til blant annet opplæring, kommunikasjon, produktutvikling, innkjøp, endringer og egenkontroll.
I teorien er dette 9 relativt enkle krav, men som det i praksis kan være utfordrende å etterkomme. Derfor har Compendia erfarne konsulenter som sørger for en god prosess fra start til mål. Ved å koble på en uavhengig tredjepart, vet kundene at de kan stole på at virksomheten driver et aktivt forbedringsarbeid.
Sertifiseringen er gyldig i 3 år, så fremt virksomheten fortsetter å oppfylle kravene og kan dokumentere bruk av styringssystemet.
I en travel arbeidshverdag kan det være hensiktsmessig å hente inn hjelp utenfor egen virksomhet, og frem til resertifisering kan Compendia blant annet bistå med årlige handlingsplaner, interne revisjoner og oppfølging av kvalitetsprestasjoner.
Rådgiverene våre hjelper deg gjerne med å gjennomføre vernerunder og risikokartlegginger.